Välkomna i sommar till ett högklassigt musikevenemang. En upplevelse utöver det vanliga att se fram emot: Vi får vara med vid de världsberömda operafestspelen i Glyndebourne, dit vi exklusivt lyckats få biljetter och ”Proms-konserterna” (symfonikonsert) i Albert Hall, London. Årets föreställning i Glyndebourne är Verdis LUISA MILLER. Ett av Verdis ungdomsverk. Efter Fredrich Schillers skådespel Kabale und Liebe. Luisa Miller hade urpremiär 1849 i Neapel, där blev operan en framgång, men Verdi var så missnöjd med förhållandena på teatern att han svor på att aldrig skriva fler operor för Neapel. Musikvärd Johan Molander.

Måndag 9 augusti     AVRESA TILL LONDON
Avresa från Arlanda på morgonen till London. Busstransfer från flygplatsen till vårt förstklassiga och centralt belägna hotell.
Under färden får vi en kort sightseeingtur med svensktalande guide. På kvällen en tidig gemensam välkomstmiddag. Kvällen fri till egen disposition.

Tisdag 10 augusti     LONDON
Frukostbuffé och på förmiddagen gör vi ett besök på Shakespeares teater ”The Globe”, en kopia av Shakespeares teater som återuppbyggdes 1994. Därefter tar vi en kort promenad utmed Themsens södra strand till den gamla smugglarkrogen ”The Anchor” där vi äter lunch.  Krogen har anor tillbaka till Shakespeares tid. Eftermiddagen fri. Till kvällen samlas vi för ”Proms-konsert” i anrika Albert Hall.

Onsdag 11 augusti     GLYNDEBOURNE
Efter frukostbuffé har vi lite tid på egen hand. Kl. 12.30 är det dags för resans höjdpunkt: Glyndebourne. Herrarna måste sätta på sig smokingen innan vi avreser.  Vi styr mot East Sussex med vår bekväma buss. Under färden berättar Johan Molander om festspelen och om föreställningen vi ska njuta av. När vi anländer till den vackra parken tar vi ett glas champagne, här vimlar det av förväntansfulla vackert klädda personer – ett skådespel i sig. Vi får uppleva Giuseppe Verdis LUISA MILLER.

Regi: Christof Loy. Dirigent: Enrique Mazzola. I rollerna: Luisa: Mané Galoyan, Miller: Vladislav Sulimsky, Greve Walter: Evgeny Stavinsky, Rodolfo: Charles Castronovo, Federica: Nadezhda Karyazina, Wurm: Krzysztof Baczyk

Föreställningen börjar på eftermiddagen. I pausen, som är 80 minuter lång, har vi en klassisk ”Glyndebourne picknick” i parken. Efter föreställningen återvänder vi till London med vår egen buss.

Torsdag 12 augusti     HEMRESA
Efter frukost checkar vi ut från hotellet (senast kl. 12.00).
Tid på egenhand innan vi kl. 13.00 samlas på anrika hotell Dorchester för afternoon tea. Därefter åker vi med vår buss till flygplatsen och hemfärd.